Veelgestelde vragen
De triage-assistent die de telefoon aanneemt vraagt naar onderstaande gegevens:
- uw BSN-nummer, geboortedatum, naam en adres
- het telefoonnummer van waar u belt
- de klacht waarvoor u belt
- de naam van uw huisarts
- eventueel de datum van uw laatste contact met uw huisarts
- uw medische voorgeschiedenis
- uw medicijngebruik
- de gemeten lichaamstemperatuur (bij koortsklachten)
- een geldig legitimatiebewijs
- uw verzekeringsgegevens (zorgverzekeraar en polisnummer)
De eerste keer neemt het gesprek enige tijd in beslag. Indien u erg lang moet wachten, belt u dan op een later tijdstip terug. Is er sprake van een bijzonder ernstige situatie, volg dan de aanwijzingen op de telefoonbeantwoorder. In noodgevallen krijgt uw zorgvraag altijd voorrang op alle andere vragen.
Tijdens de avond, de nacht, het weekend en nationale feestdagen kunt u voor spoedeisende huisartsgeneeskundige zorg terecht bij de huisartsenspoedpost.
Voor klachten die niet kunnen wachten tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts belt u de huisartsenspoedpost: 0229-297800.
Denk hierbij aan: acuut optredend letsel, plotselinge heftige pijn en toenemende klachten bij ziekte.
Voor levensbedreigende situaties belt u 112!
Openingstijden huisartsenpost
ma t/m vr vanaf 17.00 ’s middags tot 08.00 uur ‘s ochtends
zaterdag, zondag en nationaal erkende feestdagen: 24 uurOm de ernst en urgentie van uw hulpvraag te beoordelen, moet eerst telefonisch contact opgenomen worden. De triage-assistent stelt u een aantal vragen over uw medische klachten waarmee zij kan vaststellen welke hulp u nodig heeft.
Bovendien kan de triage-assistent op deze manier indien nodig een afspraak met de dienstdoende huisarts of een visite inplannen, zodat zoveel mogelijk lange wachttijden voor de patiënt vermeden kunnen worden.
U heeft te maken met een spoedgeval buiten de tijden waarop uw huisarts werkt. U heeft het stappenplan doorlopen en contact gehad met de huisartsenspoedpost. Daar is een moment met u afgesproken waarop u langs kunt komen. Het tijdstip dat u meekrijgt is een richttijd.
Het kan dus voorkomen dat andere mensen op een later tijdstip dan u binnenkomen en tóch eerder aan de beurt zijn. De volgorde van helpen hangt namelijk af van de urgentie van het spoedgeval. Ook kan het zijn dat de consulten wat uitlopen. Houd er dus rekening mee dat u wat moet wachten.
Nee, u moet altijd eerst de huisartsenspoedpost bellen.
De huisartsenspoedpost verleent spoedeisende hulp. Om de mate van spoed te beoordelen, stelt de triage-assistent een aantal vragen over uw medische klacht(en). Pas dan kan zij vaststellen hoe snel en welke hulp nodig is. Dit gebeurt telefonisch omdat de privacy dan beter is gewaarborgd. Aan de balie bij de Huisartsenspoedpost West-Friesland kunt u immers meeluisteren met de telefonische gesprekken met andere patiënten. Ook kunnen de wachtende mensen horen waarvoor u zelf een dokter nodig heeft.
Bovendien kan de triagist zo de afhandeling van de hulpvragen beter plannen. Een patiënt met een acute vraag kan zo sneller op het spreekuur komen en hij/zij hoeft niet onnodig te wachten
Er zijn twee soorten vragen die worden gesteld; over uw persoonlijke gegevens en over uw medische gegevens.
Uw persoonlijke gegevens zijn bedoeld voor onze administratie en de dienstdoende huisarts (voor een eventuele visite of om u eventueel terug te kunnen bellen). De vragen over uw medische gegevens helpen de triage-assistent om de ernst en de urgentie van uw situatie in te schatten.
Als na enkele vragen duidelijk sprake is van een levensbedreigende situatie, zal zij direct voor (ambulance-) hulp zorgen. Als dit niet het geval is, kan zij inschatten hoe u het beste geholpen kunt worden. De assistente kan u een zelfzorgadvies geven, een afspraak met de dienstdoende huisarts op de huisartsenspoedpost maken of de dienstdoende huisarts bij u langs sturen.
Bij de entree, in de gangen en wachtkamers is cameratoezicht. Dit is voor uw en onze veiligheid. De opgenomen beelden bewaren we 28 dagen. Daarna wordt het verwijderd.
De manager en teamleider van de huisartsenspoedpost hebben toegang tot deze beelden. Alleen bij incidenten bekijken zij de opgenomen beelden. Indien nodig kijkt Regio Control, onze beveiligingsdienst, mee. Bij voldoende aanleiding slaan we de opgenomen beelden op. De vastgelegde beelden worden behandeld volgens wet- en regelgeving over de privacy.
Wilt u inzage of meer weten over het cameratoezicht, stuur uw vraag naar spoedzorg@hwf.nl
De telefoon wordt aangenomen door een triage-assistent. Zij bespreekt met u de gezondheidsklachten en noteert uw gegevens.
Als u belt over iemand anders, dan vraagt zij de gegevens van die persoon. De triage-assistent is speciaal opgeleid om gezondheidsklachten met u te kunnen bespreken en te kijken aan welke zorg u of degene voor wie u belt behoefte heeft.
De triage-assistent zal u met uw recept verwijzen naar de spoed apotheek. Dit is de Maelsonapotheek, gevestigd in het Dijklanderziekenhuis nabij de Huisartsenspoedpost West-Friesland.
Normaal gesproken regelen patiënten herhalingsrecepten met de eigen huisarts. In dringende gevallen bestaat de mogelijkheid dat de dienstdoende huisarts een herhalingsrecept voorschrijft.
Medicijnen kunnen dan worden opgehaald bij de spoed apotheek. Dit is de Maelsonapotheek, gevestigd in het Dijklander Ziekenhuis nabij de Huisartsenspoedpost West-Friesland
Met ingang van 1 januari 2024 gelden onderstaande tarieven:
- Consult € 200,61
- Visite € 300,91
- Triageconsult € 35,00
De kosten voor uw contact met de huisartsenspoedpost worden in de meeste gevallen direct bij uw ziektekostenverzekeraar gedeclareerd. Als u niet bent verzekerd kan er enkel per PIN worden betaald.
Aan de hoogte van de rekening kan de huisartsenspoedpost niets veranderen. Deze wordt vastgesteld door de Zorg Autoriteit (het voormalige College Tarieven Gezondheidszorg).
Bij contact met de huisartsenspoedpost dient u uw verzekeringsgegevens op te geven. Uw bezoek wordt gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar. Wanneer de zorgverzekeraar laat weten dat de gegevens niet kloppen en wij de juiste gegevens niet kunnen achterhalen, ontvangt u persoonlijk een rekening. U kunt dan zelf de rekening doorsturen naar uw zorgverzekeraar of de nota zelf betalen. Heeft u toch nog vragen, dan kunt u contact opnemen met de financiële administratie: (0229-259375).
De triage-assistent handelt onder verantwoordelijkheid van de dienstdoende huisarts. Al haar adviezen worden door de arts gecontroleerd en beoordeeld. Van iedere hulpvraag wordt een registratie voor het medisch dossier van de eigen huisarts gemaakt. Hoewel bij een dergelijk telefonisch consult geen contact is geweest tussen patiënt en huisarts zijn er toch handelingen verricht en is een medisch advies gegeven. Hiervoor worden kosten (€ 35,-) in rekening gebracht.
Voor vragen over uw rekening kunt u contact opnemen met de financiële administratie (0229-540600).
De Zorg Autoriteit (het voormalige College Tarieven Gezondheidszorg) stelt de tarieven voor de gezondheidszorg in Nederland vast, dus ook voor de huisartsenspoedposten.
De Zorg Autoriteit is het voormalige College Tarieven Gezondheidszorg. De Zorg Autoriteit is de toezichthouder van de overheid krachtens de Wet Tarieven Gezondheidszorg.
De tarieven kunnen per huisartsenspoedpost en per jaar verschillen.
Uw zorgverzekeraar zal het bezoek aan de huisartsenspoedpost vergoeden, afgezien van uw eventuele eigen risico.
Patiënten die niet kunnen aantonen dat zij verzekerd zijn en buitenlandse toeristen, dienen direct op de huisartsenspoedpost te betalen (pinnen is mogelijk). Deze patiënten kunnen de kosten declareren bij hun zorgverzekeraar.
HWF Spoedzorg bv en het gelieerde Huisartsenspoedpost West-Friesland verwerken uw persoonsgegevens met uw toestemming. Wij verwerken uw gegevens strikt vertrouwelijk en op verantwoordelijke wijze, geheel overeenkomstig de richtlijnen in de AVG en WGBO. Voor het verwerken van uw gegevens hanteren wij een gezamenlijk privacy beleid. Klik hier voor het gezamenlijke privacybeleid.
De gegevens die u bij een telefoontje naar of bezoek aan de huisartsenspoedpost meldt, worden in een dossier opgeslagen. Uiteraard geldt hierbij dat alle medische gegevens onder het medisch beroepsgeheim vallen en alleen toegankelijk zijn voor diegenen, die betrokken zijn bij uw behandeling.
Wanneer u al eens eerder bij de huisartsenspoedpost geholpen bent, worden de bestaande gegevens waar nodig ingezien en gebruikt. Daar de arts op de huisartsenspoedpost op dat moment uw eigen huisarts vervangt gebruikt deze indien u hier toestemming voor heeft gegeven ook de gegevens die uw eigen huisarts in zijn dossier heeft. Ook de administratieve gegevens worden zeer vertrouwelijk behandeld. Deze worden alleen gebruikt voor correspondentie met uw eigen huisarts en de zorgverzekeraar.
Als u de hulp heeft ingeroepen van de Huisartsenspoedpost West-Friesland, dan ontvangt uw eigen huisarts op de volgende werkdag altijd een rapport over uw contact met de Huisartsenspoedpost West-Friesland.
Dit rapport beschrijft het probleem en het advies of de behandeling. Ook data en tijden en degenen met wie u contact heeft gehad zijn vermeld. Bij een telefonisch advies staat ook de naam van de huisarts die het advies heeft gecontroleerd.
Alle binnenkomende telefoongesprekken bij de huisartsenspoedpost worden opgenomen en bewaard voor kwaliteitsdoeleinden en conform wettelijke bewaartermijn. De vastgelegde gesprekken worden uiterst vertrouwelijk behandeld en vallen onder het medisch beroepsgeheim. Mocht u een klacht hebben over de afhandeling van uw verzoek om huisartsenzorg, dan bestaat de mogelijkheid het gesprek terug te luisteren. Hiervoor dient een aanvraag te worden ingediend en een procedure te worden doorlopen. De opgenomen gesprekken worden gebruikt voor deskundigheidsbevordering van de Triage assistenten. Hierbij wordt alleen gelet op de medische inhoud en afhandeling en niet op de identiteit van de patiënt. De vastgelegde gesprekken worden uiterst vertrouwelijk behandeld en vallen onder het medisch beroepsgeheim.
U heeft te maken met een spoedgeval buiten de tijden waarop uw huisarts werkt. U heeft het stappenplan doorlopen en contact gehad met de huisartsenspoedpost. Daar is een moment met u afgesproken waarop u langs kunt komen. Het tijdstip dat u meekrijgt is een richttijd.
Het kan dus voorkomen dat andere mensen op een later tijdstip dan u binnenkomen en tóch eerder aan de beurt zijn. De volgorde van helpen hangt namelijk af van de urgentie van het spoedgeval. Ook kan het zijn dat de consulten wat uitlopen. Houd er dus rekening mee dat u wat moet wachten.