Hoe werkt de huisartsenspoedpost?
Huisartsenspoedpost West-Friesland is er voor acute huisartsenzorg buiten de praktijkuren van uw eigen huisarts. Dus tijdens de avond, de nacht, het weekend en op feestdagen. In de regel werkt uw eigen huisarts in de eigen praktijk op werkdagen van 08.00 uur ’s morgens tot 17.00 uur ’s middags. Wanneer u buiten deze tijden met spoed hulp van een huisarts nodig heeft, belt u de huisartsenspoedpost.
Het is niet mogelijk om zonder afspraak naar de huisartsenspoedpost te komen. Met spoed betekent dat de zorg niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag van uw eigen huisarts.
Wat heeft u nodig?
Zorg dat u de belangrijkste gegevens paraat hebt. Denk hierbij aan uw BSN-nummer, geboortedatum, naam, adres en telefoonnummer (van uzelf of van degene voor wie u belt). Houdt ook uw medicijnen , ID en gegevens van uw huisarts en verzekeraar bij de hand. Is koorts één van de symptomen, zorg dat u de lichaamstemperatuur vooraf heeft gemeten. Dit kunt u dan meteen doorgeven als daar naar wordt gevraagd.
Vragen invullen op website voor direct advies
U vult de vragen bovenaan de pagina van deze website. U ontvangt direct advies. Dit kan een geruststellend bericht zijn dat u kunt wachten tot uw eigen huisartsenpraktijk weer open is. Of dat het verstandig is direct 112 te bellen. Of dat we u graag telefonisch nog wat meer vragen stellen om mogelijk een afspraak voor u te maken op de huisartsenspoedpost.
U belt de huisartsenspoedpost en dan?
Als u de huisartsenspoedpost belt, krijgt u een speciaal opgeleide doktersassistente (triagist) aan de telefoon. Om de mate van spoed te beoordelen, stelt de triagist een aantal vragen over de medische klachten. Afhankelijk van de ernst van uw vraag kiest de triagist één van de volgende mogelijkheden:
- Zij geeft telefonisch advies
- Zij laat de huisarts terugbellen
- Zij maakt een afspraak voor een consult op de huisartsenspoedpost
- Zij maakt een afspraak voor een visite aan huis. Dit gebeurt als u om medische redenen niet naar de huisartsenspoedpost kunt komen.
De triagist aan de telefoon werkt nauw samen met dienstdoende huisartsen. De huisartsen controleren alle adviezen die gegeven zijn door de triagisten.
Doven en slechthorenden
Doven, slechthorenden en spraakgehandicapten bellen voor spoedeisende hulp met hun teksttelefoon het alarmnummer 0800-8112. Als er geen spoed bij is, maar wel hulp nodig is, kunnen zij bellen met 0900-1844.
Alarmnummer (teksttelefoon) 0800 – 8112
Het alarmnummer 0800-8112 is gratis te bereiken met een teksttelefoon, waarmee u de alarmcentrale informeert door een bericht te typen. Dit bericht wordt over de telefoonlijn naar de alarmcentrale verzonden. Daar leest de medewerker van de meldkamer uw melding op zijn beeldscherm.
Meld direct:
- waar u bent;
- waar hulp naar toe moet;
- welke hulpdienst u nodig heeft: politie, brandweer of ambulance.
De medewerker van de alarmcentrale stuurt dan onmiddellijk hulp. Heeft u dringend huisartsgeneeskundige hulp nodig en kunt u nog naar de huisartsenspoedpost toe komen, dan is vooraf bellen voor u niet nodig.
Huisbezoek
Indien een bezoek aan de huisartsenspoedpost medisch gezien niet verantwoord is, spreekt de triagist een huisbezoek met u af. De huisarts wordt dan in een speciale dienstauto met visite assistent naar uw adres gereden. Deze auto is uitgerust met alle benodigde apparatuur voor het verlenen van spoedhulp. Door de directe verbinding met de huisartsenspoedpost kan er in geval van spoedeisende hulp altijd contact gelegd worden met andere zorgverleners, zoals de ambulancedienst.
Let op: het niet beschikken over eigen vervoer is geen reden voor een huisbezoek.