• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Huisartsenpost West Friesland home

Huisartsenpost West-Friesland

Levensbedreigende situatie?
Bel altijd 112
  • Gezondheidsklachten
  • Patiënteninformatie
    • Hoe werkt de huisartsenpost?
    • Wanneer bellen?
    • Heeft u een klacht?
    • Huisregels
    • Kosten
  • Over ons
    • Achtergrond
    • Raad van Toezicht
    • Ondernemingsraad
    • Nieuws
  • Werken bij
    • Vacatures
    • Triagist ervaringsverhalen
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
    • Contactgegevens
  • English
  • Als de resultaten voor automatisch aanvullen beschikbaar zijn, gebruik de pijlen om omhoog en omlaag te gaan naar de gewenste pagina. Touch-apparaat gebruikers, bewegen door aanraking of met veegbewegingen.

Home » Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

Algemeen

Welke gegevens heb ik nodig?

De triage-assistent die de telefoon aanneemt vraagt naar onderstaande gegevens:

  • uw BSN-nummer, geboortedatum, naam en adres
  • het telefoonnummer van waar u belt
  • de klacht waarvoor u belt
  • de naam van uw huisarts
  • eventueel de datum van uw laatste contact met uw huisarts
  • uw medische voorgeschiedenis
  • uw medicijngebruik
  • een geldig legitimatiebewijs
  • uw verzekeringsgegevens (zorgverzekeraar en polisnummer)

De eerste keer neemt het gesprek enige tijd in beslag. Indien u erg lang moet wachten, belt u dan op een later tijdstip terug. Is er sprake van een bijzonder ernstige situatie, volg dan de aanwijzingen op de telefoonbeantwoorder. In noodgevallen krijgt uw zorgvraag altijd voorrang op alle andere vragen.

Wanneer bel ik de huisartsenpost?

Tijdens de avond, de nacht, het weekend en nationale feestdagen kunt u voor spoedeisende huisartsgeneeskundige zorg terecht bij de huisartsenpost.

Voor klachten die niet kunnen wachten tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts belt u de huisartsenpost: 0229-297800.

Denk hierbij aan: acuut optredend letsel, plotselinge heftige pijn en toenemende klachten bij ziekte.

Voor levensbedreigende situaties belt u 112!

Openingstijden huisartsenpost

  • ma t/m vr vanaf 17.00 ’s middags tot 08.00 uur ‘s ochtends
  • zaterdag, zondag en nationaal erkende feestdagen: 24 uur

Waarom moet ik eerst bellen?

Om de ernst en urgentie van uw hulpvraag te beoordelen, moet eerst telefonisch contact opgenomen worden. De triage-assistent stelt u een aantal vragen over uw medische klachten waarmee zij kan vaststellen welke hulp u nodig heeft.

Bovendien kan de triage-assistent op deze manier indien nodig een afspraak met de dienstdoende huisarts of een visite inplannen, zodat zoveel mogelijk lange wachttijden voor de patiënt vermeden kunnen worden.

Ben ik direct aan de beurt op het spreekuur?

In principe wel, omdat de afspraak al aan de telefoon wordt ingepland.

Maar het is een richttijd, dus het kan voorkomen dat u (even) moet wachten omdat consulten uit kunnen lopen of omdat er heel acute hulpvragen tussendoor komen. De triage-assistent kan meestal wel inschatten wat de wachttijd is.

Kan ik zonder afspraak naar de huisartsenpost?

Nee, u moet altijd eerst de huisartsenpost bellen. Binnenlopen zonder afspraak kan leiden tot lange wachttijden.

De huisartsenpost verleent spoedeisende hulp. Om de mate van spoed te beoordelen, stelt de triage-assistent een aantal vragen over uw medische klacht(en). Pas dan kan zij vaststellen hoe snel en welke hulp nodig is. Dit gebeurt telefonisch omdat de privacy dan beter is gewaarborgd. Aan de balie bij de Huisartsenpost West-Friesland kunt u immers meeluisteren met de telefonische gesprekken met andere patiënten. Ook kunnen de wachtende mensen horen waarvoor u zelf een dokter nodig heeft.

Bovendien kan de triage-assistente zo de afhandeling van de hulpvragen beter plannen. Een patiënt met een acute vraag kan zo sneller op het spreekuur komen en hij/zij hoeft niet onnodig te wachten

Waarom worden er zoveel vragen aan de telefoon gesteld?

Er zijn twee soorten vragen die worden gesteld; over uw persoonlijke gegevens en over uw medische gegevens.

Uw persoonlijke gegevens zijn bedoeld voor onze administratie en de dienstdoende huisarts (voor een eventuele visite of om u eventueel terug te kunnen bellen). De vragen over uw medische gegevens helpen de triage-assistent om de ernst en de urgentie van uw situatie in te schatten.

Als na enkele vragen duidelijk sprake is van een levensbedreigende situatie, zal zij direct voor (ambulance-) hulp zorgen. Als dit niet het geval is, kan zij inschatten hoe u het beste geholpen kunt worden. De assistente kan u een zelfzorgadvies geven, een afspraak met de dienstdoende huisarts op de huisartsenpost maken of de dienstdoende huisarts bij u langs sturen.

Wat gebeurt er met het cameratoezicht?

Voor uw en onze veiligheid maakt de huisartsenpost gebruik van cameratoezicht. Dat wordt gedaan uit het oogpunt van veiligheid van bezoekers en het personeel. De beelden van de camera’s worden vastgelegd en enige tijd bewaard. Bij incidenten worden de beelden gebruikt om de gang van zaken te kunnen reconstrueren. De banden kunnen daarvoor worden overgedragen aan de bevoegde instanties. Binnen één week worden zij gewist. De vastgelegde beelden worden behandeld volgens wet- en regelgeving over de privacy.

Wie krijg ik aan de telefoon?

De telefoon wordt aangenomen door een triage-assistent. Zij bespreekt met u de gezondheidsklachten en noteert uw gegevens.

Als u belt over iemand anders, dan vraagt zij de gegevens van die persoon. De triage-assistent is speciaal opgeleid om gezondheidsklachten met u te kunnen bespreken en te kijken aan welke zorg u of degene voor wie u belt behoefte heeft.

Medicijnen

Is er een apotheek bij de huisartsenpost?

De triage-assistent zal u met uw recept verwijzen naar de spoed apotheek. Dit is de Maelsonapotheek, gevestigd in het Dijklanderziekenhuis nabij de Huisartsenpost West-Friesland.

Kan ik een herhaalrecept via de huisartsenpost regelen?

Normaal gesproken regelen patiënten herhalingsrecepten met de eigen huisarts. In dringende gevallen bestaat de mogelijkheid dat de dienstdoende huisarts een herhalingsrecept voorschrijft.

Medicijnen kunnen dan worden opgehaald bij de spoed apotheek. Dit is de Maelsonapotheek, gevestigd in het Dijklander Ziekenhuis nabij de Huisartsenpost West-Friesland

Kosten

Wat kost een bezoek aan de huisartsenpost?

Met ingang van 1 februari 2023 gelden onderstaande tarieven:

  • Telefonisch consult € 35,00
  • Consult  € 147.10
  • Visite  € 220.65

Hoe wordt de rekening afgehandeld?

De kosten voor uw contact met de huisartsenpost worden in de meeste gevallen direct bij uw ziektekostenverzekeraar gedeclareerd.

Ik ben het niet eens met de hoogte van de rekening

Aan de hoogte van de rekening kan de huisartsenpost niets veranderen. Deze wordt vastgesteld door de Zorg Autoriteit (het voormalige College Tarieven Gezondheidszorg).

Ik ben verzekerd, maar ik heb toch een rekening ontvangen. Hoe kan dat?

Bij contact met de huisartsenpost dient u uw verzekeringsgegevens op te geven. Uw bezoek wordt gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar. Wanneer de zorgverzekeraar laat weten dat de gegevens niet kloppen en wij de juiste gegevens niet kunnen achterhalen, ontvangt u persoonlijk een rekening. U kunt dan zelf de rekening doorsturen naar uw zorgverzekeraar of de nota zelf betalen. Heeft u toch nog vragen, dan kunt u contact opnemen met de financiële administratie: (0229-259375).

Ik heb alleen met de triage-assistent gesproken

De triage-assistent handelt onder verantwoordelijkheid van de dienstdoende huisarts. Al haar adviezen worden door de arts gecontroleerd en beoordeeld. Van iedere hulpvraag wordt een registratie voor het medisch dossier van de eigen huisarts gemaakt. Hoewel bij een dergelijk telefonisch consult geen contact is geweest tussen patiënt en huisarts zijn er toch handelingen verricht en is een medisch advies gegeven. Hiervoor worden kosten (€ 25,-) in rekening gebracht.

Ik heb een vraag over een ontvangen rekening

Voor vragen over uw rekening kunt u contact opnemen met de financiële administratie (0229-540600).

Wie bepaalt hoe hoog de rekening is voor gebruik van de huisartsenpost?

De Zorg Autoriteit (het voormalige College Tarieven Gezondheidszorg) stelt de tarieven voor de gezondheidszorg in Nederland vast, dus ook voor de huisartsenposten.

De Zorg Autoriteit is het voormalige College Tarieven Gezondheidszorg. De Zorg Autoriteit is de toezichthouder van de overheid krachtens de Wet Tarieven Gezondheidszorg.

De tarieven kunnen per huisartsenpost en per jaar verschillen.

Wie betaalt de kosten?

Uw zorgverzekeraar zal het bezoek aan de huisartsenpost vergoeden, afgezien van uw eventuele eigen risico.

Patiënten die niet kunnen aantonen dat zij verzekerd zijn en buitenlandse toeristen, dienen direct op de huisartsenpost te betalen (pinnen is mogelijk). Deze patiënten kunnen de kosten declareren bij hun zorgverzekeraar.

Medische gegevens

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Zorgkoepel West-Friesland en haar gelieerde stichtingen Huisartsenpost West-Friesland, Ketenzorg West-Friesland en Diagnostisch Centrum West-Friesland verwerken uw persoonsgegevens met uw toestemming. Wij verwerken uw gegevens strikt vertrouwelijk en op verantwoordelijke wijze, geheel overeenkomstig de richtlijnen in de AVG en WGBO. Voor het verwerken van uw gegevens hanteren wij een gezamenlijk privacy beleid. Klik hier voor het gezamenlijke privacybeleid.

De gegevens die u bij een telefoontje naar of bezoek aan de Huisartsenpost meldt, worden in een dossier opgeslagen. Uiteraard geldt hierbij dat alle medische gegevens onder het medisch beroepsgeheim vallen en alleen toegankelijk zijn voor diegenen, die betrokken zijn bij uw behandeling.

Wanneer u al eens eerder bij de Huisartsenpost geholpen bent, worden de bestaande gegevens waar nodig ingezien en gebruikt. Daar de arts op de Huisartsenpost op dat moment uw eigen huisarts vervangt gebruikt deze indien u hier toestemming voor heeft gegeven ook de gegevens die uw eigen huisarts in zijn dossier heeft. Ook de administratieve gegevens worden zeer vertrouwelijk behandeld. Deze worden alleen gebruikt voor correspondentie met uw eigen huisarts en de zorgverzekeraar.

Wordt mijn eigen huisarts geïnformeerd over mijn contact met de huisartsenpost ?

Als u de hulp heeft ingeroepen van de Huisartsenpost West-Friesland, dan ontvangt uw eigen huisarts op de volgende werkdag altijd een rapport over uw contact met de Huisartsenpost West-Friesland.

Dit rapport beschrijft het probleem en het advies of de behandeling. Ook data en tijden en degenen met wie u contact heeft gehad zijn vermeld. Bij een telefonisch advies staat ook de naam van de huisarts die het advies heeft gecontroleerd.

Wat gebeurt er met de gegevens van een telefoongesprek?

Alle binnenkomende telefoongesprekken bij de Huisartsenpost  worden opgenomen en bewaard voor kwaliteitsdoeleinden en conform wettelijke bezwaartermijn. De vastgelegde gesprekken worden uiterst vertrouwelijk behandeld en vallen onder het medisch beroepsgeheim. Mocht u een klacht hebben over de afhandeling van uw verzoek om huisartsenzorg, dan bestaat de mogelijkheid het gesprek terug te luisteren. Hiervoor dient een aanvraag te worden ingediend en een procedure te worden doorlopen. De opgenomen gesprekken worden gebruikt voor deskundigheidsbevordering van de Triage assistenten. Hierbij wordt alleen gelet op de medische inhoud en afhandeling en niet op de identiteit van de patiënt. De vastgelegde gesprekken worden uiterst vertrouwelijk behandeld en vallen onder het medisch beroepsgeheim.

Primaire Sidebar

Voordat u belt, doorloop eerst deze vragen

Wij voorzien u direct van advies.

Start

Huisartsenpost West-Friesland

0229 - 297 800 voor spoed in de avond/nacht en in het weekend

Footer

Huisartsenpost

0229 - 297 800
Houd altijd uw legitimatie, BSN en medicatieoverzicht bij de hand.
  • Privacy & cookies
  • Gebruiksvoorwaarden